tisdag 15 januari 2013

My face - The story

Var hos läkaren idag och visade upp mitt ansikte. Jag vet att man ofta hör vad man vill höra, men sist sa hon att det kunde bli en långdragen historia och att jag inte skulle bry mig om vad jag läste på internet, att man helst skulle se en förbättring inom 3 veckor. Jag blev ändå glad när ansiktshalvan började leva lite mer, strax innan jag haft förlamningen i 3 veckor och har sedan dess förbättrats hela tiden.

Idag var hon inte alls nöjd med min förbättring och hade hoppats att jag skulle vara helt symmetrisk i ansiktet. Hon ville absolut skicka mig till Sundsvall och mäta EMG aktiviteten i min trigeminusnerv och förra gången sa hon att det kunde bil aktuellt efter ca 3 månader.Jag tackade nej då jag tycker jag bara blir bättre och bättre, men visst, det kanske inte blir bättre och undersökningen kanske skulle ge mig en realistisk prognos. 

Jag har också fått tinitus på samma sida som förlamningen. Jag fick veta att de inte har något med varandra att göra, då tinitus ska ha något med balansorganet att göra. Läkaren sa att ensidig tinitus alltid ska undersökas och jag fick välja att undersökas i Sundsvall eller Ö-vik, det ska utföras en Hjärnstamsaudiometri, för att utesluta att tinitusen orsakas av nervskada/hjärnstamspåverkan. Örat stimuleras med ett knastrande ljud och innerörat och hörselnerven svarar automatiskt på något sett.

Läkaren avslutade alla utläggningar för dagen med: MEN allt kan ju bero på stress!

Dagens frostiga landskap

5 kommentarer:

  1. Christina Wainikka15 januari 2013 kl. 21:47

    Ta hand om dig! Det kan mycket väl vara så att allt är kopplat till stress och oavsett vad är det viktigt att försöka ta hand om dig på allra bästa sätt.

    SvaraRadera
  2. "Kan..." Hmpf! Ring upp igen, och ta emot en remiss till Sundsvall. Känns som att de kanske har mer att erbjuda än Ö-vik?
    Bättre att kolla en gång för mycket, än att bli efterklok.

    -Jag tackade nej till en billig försäkring, för bibehållen lönenivå vid längre tids sjukdom.
    Det var inte så smart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att du bryr dig, men själva EMG undersökningen gör mig ju inte frisk och Ö-vik är väl bra att åka till? :)

      Radera
  3. Men Sophia, här har jag missat något, är du förlamad? Vad har hänt? Håller verkligen tummarna för att du får de rätta möjligheterna till att bli återställd.

    Kramar och tankar Mika

    SvaraRadera