lördag 5 oktober 2013

God kväll

Sitter och jäser framför Körslaget efter en trevlig middag med korridors granne. På kortet ses bara tillbehören, men vi åt rostade rotfrukter, köttig kryddig korv och vitlöksås, det blev riktig mumsigt!
Veckan har som vanligt bestått av jobb, träning, att äta och sova, men även plugg. Ja hade web seminarium i torsdag i andra kursen jag går, det var lite knackigt och ostrukturerat som på 1a seminariet med första kursen, blir nog bättre nästa gång. Nu har jag inlämningsuppgifter som ska in den 25 oktober i båda kurserna. I ena rapporten behöver vi referera enligt APA-systemet (vilket jag inte känner till) men som tur behöver vi inte göra så i andra rapporten, utan det ska bara framgå tydlig vilka beteendemedicinska teorier/modellrr vi skriver om.
Jag har väntat på att få en tid på hälsocentralen för provtagning av min lipidstatus, det skulle ske efter 3 månader, men jag har inget hört så jag ringde till HC i torsdags. Då säger sköterskan att jag skulle ha gått och testat mig när det gått 3 månader, för läkaren hade beställt provtagning, så jag bara kunde ha gått och testa mig och att jag fått ett brev från läkaren och att den informationen stod i brevet. Jag sa till sköterskan att så stod det inte i brevet, utan bara information om att jag skulle börja motionera, lägga om kosten och att det var brukligt att testa sig om 3 månader! Då jag vet att man båste ha beställning av prover av läkare trodde jag ju då att jag skulle höra något av henne innan provtagning, kände mig rejält korkad, hur svårt är det att skriva, klart och tydligt, att prover är beställda och att man ska testa sig när man ätet en kartong med piller? På sjukhuset har de rutin att ta leverprover när man äter kolesterol sänkande, då tabletten sänker produktionen i levern och inte tar bort kolesterolet man äter, men de tog inga leverprover på HC. Jag frågade ena medicinläkaren hur han tyckte jag skulle göra, då sa han bara att jag skulle be en sköterska ta proverna på mig och skriva honom som beställare, istället för att krångla med HC, tack!
Det glöder på berget!

2 kommentarer:

  1. Trist när ansvariga inte kan informera. Jag åkte på kravnota från VC, för en tid de bokat in utan min vetskap. Det var när jag hade irrit på ögat, och hamnade på akuten efter en jobbig körning på inlandet ToR. VC hade efter snabbkoll inte kunnat göra ngt ändå, så varför skickade de inte ögon-remiss istället? Snackade mig ur notan.. Tur du har bra folk omkring dig!

    SvaraRadera
  2. Hej du! Ett tips är att slå upp kursbiken i libris.kb.se och sedan klicka på skapa referens så ser man hur det ska citeras enligt givet system. Tex såhär http://libris.kb.se/export.jsp?type=showrecord&q=onr%3a444172&id=444172&d=libris&posts=1

    Lycka till med ditt plugg å kul att du fortsätter uppdatera bloggen fastän det kanske känns motigt ibland. Kram på dig

    SvaraRadera