tisdag 16 april 2013

Jag har bestämt mig!

Sedan min syster dog av blodproppar har jag gått på hälsokontroller, förutom att jag självklart fick en koagulerings/blödnings utrening. Alla värden har varit inom det normala, men kolesterolet har alltid legat mot det höga hållet, 6-6.9, detta även om jag har ätit en nyttig kost och motionerat regelbundet. Enligt vårdcentralerna jag har gått på ska man ha under 7 i totalkolesterol, men inom sjukvården ligger maxgräns för "friska" på 5.

Jag var och lyssnade på hjärtsköterskan när hon hade hjärtskola och då poängterade hon att den största riskfaktorn att få hjärt-kärlsjukdom är högt kolesterol.
Jag har ju gått upp 15kg de senaste året pga att jag tröstätit och inte kunnat träna som jag velat, eftersom jag har haft ont i mitt knä. Om värdena "bara" varit höga denna kontroll hade jag skakat av mig "risktänket" och tänkt att jag fixar detta nu när jag funnit balans, mental, fysisk och med kosten. Men eftersom värdena varit höga i åratal, kanske under hela mitt liv, har jag bestämt mig för att börja medicinera, då jag antagligen har en stor ärftlighet och det går ej att påverka med livsstilsförändringar.

4 kommentarer:

  1. Borde presentera dig för min mor. Naturligt höga kolesteroler, och en del bakslag på medicinering. Håravfall bl.a. Hon och flera väninnor på samma piller.
    Hon kan ha en del praktiska tips, även om hon inte tränar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att jag inte ska medicinera?

      Radera
  2. Det låter klokt av dig vännen! kram

    SvaraRadera
  3. Jag vet att det fanns piller man gärna rekommenderar, men som tål att tittas kritiskt på. Vara uppmärksam på. Skall höra vad det hette!
    Zokord (Kolla stavning) var grym mot kroppen o håret på flera! Misstänkt många bekanta som också fick cancer.. Var då det första man erbjöd!
    (Lipitor kan kännas lite lindrigare. 20mg fås då på subvention, och kan delas till tior. 7:orna fås ej subventionerade!)

    Förstår din oro, men hoppas att mycket skall gå ett begränsa via kost, och kort intensiv konditionsträning före mat? Varit så många teorier runt kolesterolet.
    Undvik animal. fett, ägg-gula, transfett, socker.. Ja, det där vet ju du.

    Skriv bok på intaget, så syns bovarna tydligare?

    SvaraRadera