torsdag 11 juli 2013

Podcast

Idag när jag åkte buss lyssnade jag på några av Jillian Michaels podavsnitt. Jag lyssnade på henne för någon månad sedan och tyckte bara hon var skrikig, som hon är duktig på, men om man lyssnar på henne säger hon många kloka saker. 
En del av ett avsnitt handlade om att man som "känsloätare", sockerberoende, tjockis, oftast, att man klankar ner på sig själv om man inte kan hålla sig borta från att äta, inte motionerar o.s.v. Att man ska behandla sig själv som man behandlar andra.
Jag känner igen mig så väl, den dialogen jag har med mig själv, stundtals, skulle jag aldrig ha med någon annan.
Som t.ex. igår sa jag till mor att jag är arg på mig själv att jag inte tagit mig i kragen, under semestern, och börja springa igen. Jag hade muttrat för mig själv i flera dagar, men när jag väl sa det högt, kände jag att det är som det är och gjort är gjort,  finns ingen idé att tänka på vad jag borde gjort,  utan bättre fokusera på nuet.
Även om min inre dialog inte är fruktansvärt negativ,  så lovar jag mig att jag ska bli snällare mot mig själv :D

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte många prioriterar träning under semestern så visst är det konstigt att man ibland förväntar sig mer av sig själv. Det är ju ingen hemlighet att gymmen är proppfulla första månaderna på året för att sedan på sommaren vara folktomt. Jag är ju inte den som tränar överdrivet mycket men har börjat försöka komma igång med löpningen igen efter år borta från den och nu har jag satt en tre kilometers gräns på hur långt jag får springa. Började endast med en kilometer. Det är rätt bra att tvinga sig att springa kortare stäckor för nu känner jag att jag klarar av det och att det nästan är roligt. Tänkte vara uppe i en mil innan hösten är slut men nu under sommarmånaderna har det stått rätt still. Men man gör så mycket annat för måendet och h'lsan istället, ladda med d-vitamin i solen och gläjas med vänner och familj. Hoppas du får en fortsatt härlig sommar nu! Är semestern slut nu?

    SvaraRadera
  2. Idag är min sista semesterdag, det har varit oförskämt lätt för mig at koppla bort arbetet (visst har jag tänkt lite på mottagningspatienterna som jag kommer träffa nu efter sommaren) men det är nog fördelen att jobba på sjukhus att man jobbar med patienterna just NU.

    Så sant som du säger, dra ner på prestationen och ta lite i taget, tack!
    Önskar även dig en fottsatt trevlig dommar, synd vi inte hann ses i Östergötland!

    SvaraRadera