tisdag 13 augusti 2013

Vad har jag för rätt att döma?

Jag som arbetar med sjuka människor hela dagen fick mig en tankeställare idag, när det gäller mina egna antagande och dömande tankar.

En kollega kallade på mig för att få ett uttalande från en expert.
Utanför min dörr stod en tjej med ansiktsförlamning och min första tanke var att personen som stod framför mig hade en cp-skada eller downs syndrom och jag undrade hur jag kunde vara expert i frågan (då det är kollegan som kan det mesta om människor med funktion nedsättningen).
Men när hon började prata förstod jag hur det var, då jag hade hört talas om personen och vad hon drabbats av.

Jag hoppas jag kunde ge svar på några frågor hon hade och att jag inte gjorde henne mer orolig. Hon hade fått remiss till ögonkliniken vilket inte jag fick, utan jag fick gå till öron-näsa-hals och sa att hon skulle försöka komma dit, då de nationella riktlinjerna säger att man bör bedömas där.
Jag rekommenderar henne även att googla, då jag tyckte det var intressant och få känslan att man inte är ensam.

Hon tyckte även att det var jobbigt med känslan att bli iaktagen och "dömd" av andra och jag höll med! Men dagens möte fick mig att inse att även om jag själv varit drabbad, tittar jag till en gång extra och antar en massa,  utan att gå in i mötet med öppna sinnen!

1 kommentar:

  1. Ett toppen-inlägg, och vilken nyttig dag! :)
    Går det inte att nagla fast det här inlägget separat här till vänster? Tror att vi alla behöver påminnas ibland.. om våra fördomar. Tidsbesparande eller ej.

    SvaraRadera