lördag 23 november 2013

20 år!

Igår (läs torsdag) när jag tränade kom jag på att förra månaden firade jag 20 år som träningsaktiv person. 10 år av dessa har jag tävlat på elitnivå! :D
Som jag tidigare nämt, började jag träna efter att jag hade bantat ner mig 30 kg, i 20 års åldern. Under själva viktminskningen promenerade jag bara, men sen satte jag fart!
Det första året tränade jag lagom mycket, men sedan gick det över styr och träningen gick före allt. Tränade dubbla pass förmiddag och eftermiddag och cyklade fram och tillbaka till Norrköping.
Efter 1års galenskap började mitt liv som styrkelyftare, en underbar period, men jag slutade efter att jag fick kraftig prestationsångest. Fick tillslut ångest även vid träning och inte bara före tävling (inte under tävling) så jag orkade inte mera.
Under de senaste 8 åren, sedan jag slutade med styrkelyft, har jag för det mesta tränat regelbundet på gym, med en variation mellan styrka och kondition.  Jag har nog bara haft en svacka. Det var när jag flyttade hit till Sollefteå och fick så ont i knät att jag knappt kunde gå, då blev jag mer eller mindre deprimerad (har jag insett såhär efteråt) och bara åt!
Nu tränar jag 4 pass i veckan och det jag känner är lidande just nu, när jag hittat tillbaka till styrketräningen, är konditionsträningen. Visserligen får jag bra hög puls på Afrikanska dansen, men jag vill få till ett pass till i veckan.

3 kommentarer:

  1. Önskar verkligen att dina knän inte skall ställa till det! Strongt att ta upp träningen igen. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ha ju tränat mest hela året, men inte styrketränat sedan i sommras :-)

      Radera
  2. Grattis! Bra jobbat :)! Hur går det med prestationsångesten nu för tiden? Är den stark fortfarande i andra sammanhang? Jag är ju själv problem med den och får jobba med det, tänkte höra om du har några tips för att mota bort den :)?

    SvaraRadera