måndag 18 november 2013

Knäböj

Ska inleda med att säga att knäböj är en grym övning! :D

I social medier florerar en mängd bilder på välformade rumpor, de är runda och fina, det personerna har gemensamt är att de tränar knäböj.
Vi vet att vi alla är olika och det gäller även våra rumpor.

Själv är jag inte välsignad med en välformad ända och har alltid varit fascinerande över alla normalviktiga och smala personer med två saftiga skinkor.

Jag som har tävlat i styrkelyft i ett decennium borde väl ha haft denna runda rumpa? Visserligen var jag extremt  överviktig, de flesta av dessa år, och hade stor rumpa, men inte var det någon muskelrumpa! Så knäböj föder inte alla rumpor :D

Jag började nog bry mig om min egna rumpa när jag bodde i Kalmar och jag kan säga att Nautilus benpress har lockat fram min rumpa. Idag tränar jag tyvärr inte på Nautilus, men har vågat mig på "utfall" i smithmaskin med fokus på skinkan på benet framåt. Egentligen kan man ha bakre benet på en bänk eller i luften, men jag står som i ett vanligt utfall. Sedan har vi en bra benpress på gymmet på sjukhuset som jag kör, men tyvärr är det bara en viktskiva kvar i magasinet.

Jag tror även att det gäller att inte ha för stram musklatur, för att få rätt form, och då tror jag mer på rörlighetsträning än statisk stretch.
(Självklart måste man även äta rätt för att få resultat).

Man brukar ju säga "smaken är som baken- olika" och det gäller även vilken övning som bygger ens rumpa.

4 kommentarer:

  1. Du är så klok du!! :) Min rumpa ser numera ut som.. ja inte en rumpa iaf för den har blivit platt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt! Du får ta trappan i "två steg i taget" det är effektivt :-)
      Kram

      Radera
  2. Härligt skrivet! Själv har jag inte övat mycket benböj, men försågs tidigt med blöjrumpa, undernäring och cykel. Så nu ser det ut som att jag har dubbla plånböcker.. Fäktningen borde teoretiskt ha gett en större skinka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk hur det kunna sett ut ;-)

      Radera