tisdag 29 april 2014

Biggest loser

Bilderna är ej från biggest loser utan det är jag i morse, strålande sol, men snålblåst och 3 grader plus. Trollsländan fick jag av en kollega, vet ej dock vad det betyder :D
Jo, jag kollar på svenska biggest loser. Som vanligt gick de ner jättemycke första veckan,  men sedan har de inte gått ner övermycket (förutom idag presterande ena laget bra). 
Jag har så svårt att förstå att de "bara" går ner 0,5-2kg på en vecka, med tanken på att de tränar 6-10 timmar per dag. I gårdagens eller dagens program sa en deltagare att han bara ätit runt 400 kalorier (visserligen ökat till 850 kcal denna vecka) och det är skrämmande! Tänk om någon som tittar, och inte har någon kunskap om kroppens grundläggande energibehov, längtar efter drömkroppen och tror att det är ok att äta så lite och träna timtals, bara kör igång och stupar!
Visst vet jag att kosten är a och o vid viktminskning, men det kan vara rent livsfarligt att äta så lite och träna så mycket! Jag vet att det är en tävling, men varför inte göra det med större balans, och mer på ett mer normalt sätt? 

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet!! Det är verkligen helt sjukt.. sen säger tränaren att han ska dubbla intaget till 1000/dag!?!?! Jag äter 1600/dag och fuskar på helgerna plus att jag inte ens tränar i närheten av vad dessa gör!! Det är verkligen skrämmande! Älskade ju programmet i början, men nu är det mest skrämmande.. visst blir man glad när de når sina mål.. men är det värt priset? KRAAm

    SvaraRadera
  2. Fascineras av att vi tittar på okändisar i Gladiator, skuldfällor, viktlossning m.fl.. Det tillför inga nya kunskaper? Skapar inga nya talanger, avslöjar inga hemligheter. Ger inte särskilt många skratt.
    Samma kan väl sägas om både Ernst och Timell vid det här laget.
    Att maten och sporten sedan länge förstört sändningarna, det är väl svårt att få bort. Är billig TV!

    SvaraRadera